BÅDE BUTIK OG WEBSHOP HAR ÅBEN   •   FÅ FRI FRAGT MED POSTNORD OVER 499   •   MINDST 20% RABAT PÅ NÆSTEN ALLE VARER!

Hjælp til reklamationer for butikken

INFORMATION OG VEJLEDNING
Du har efter købelovens §83 en reklamationsret i 24 måneder på alle varer. Reklamationsretten betyder, at du som kunde kan klage over fejl og mangler ved produktet som er opstået 24 måneder efter du har modtaget varen. Dette gælder uanset om varen er købt online eller i en fysisk butik. Du har altså retten til at klage i 24mdr.

Du skal reklamere øjeblikkeligt efter du har konstateret manglen. Du skal altså reagere inden for det man kalder "rimelig tid". Du må ikke benytte varen efter at manglen er konstateret da dette kan forværre fejlen unødigt. Læs mere under Vejledning*.

Det er altid ærgerligt når et produkt går i stykker og vi beklager enhver gene det måtte forårsage, men det afgørende om en reklamation er berettiget, er grunden til hvorfor fejlen er opstået. Det er afgørende om fejlen er sket i produktionen.

For at kunne reklamere over en vare skal du kunne dokumentere at den specifikke vare er købt hos den du klager til. Det kan du kun ved at medbringe din original bon eller kvittering. Et kontoudtog er altså ikke nok.

HAR DU KØBT VAREN I BUTIKKEN:
- Har du købt din vare i butikken skal du møde op i butikken og medbringe varen du ønsker at reklamere over samt medbringe din bon/kvittering. Ønsker du ikke møde op i butikken er du velkommen til at sende den til os. Dette er dog for egen regning. 

Er du i tvivl om din reklamation skyldes en produktionsfejl, altså om din reklamation kan godkendes, kan du eventuelt benytte vejledningen herunder. 


VEJLEDNING TIL REKLAMATIONER
- Dette skal afklares.

  • Er der overhovedet noget galt med varen eller har fejlen nogen betydning for varens udseende eller funktion.
  • Skyldes det, der er galt, en oprindelig fejl ved varen. Altså en fejl i fabrikationen!
  • Lever varen op til den indgåede aftale.
  • Er du selv skyld I fejlens opståen ved forkert brug eller er varen bare almindeligt slidt!

 

- Følgende punkter skal overholdes*

  • Du skal reklamere øjeblikkeligt efter du har konstateret manglen. Du skal altså reagere inden for det man kalder "rimelig tid".
  • Du må ikke benytte varen efter at manglen er konstateret da dette kan forværre fejlen unødigt.
  • Når du har registreret din reklamation og modtaget din pakkelabel skal du sende din reklamation retur inden for 3 hverdage.

…overholdes disse punkter ikke kan din reklamation afvises.

 

- Hvilke reklamationer afvises typisk.

  • Slid, både generelt og lokale områder som slidtage og slidtagehuller ved cykling eller små huller lavet af bæltespænde, særligt i silketoppe.
  • Når fejlen skyldes din forkerte brug af varen, herunder forkert vask eller behandling! Hænger du fast i noget som forårsager en løbe fejl, hul, revne eller lign. Det skal altså være en fejl i produktionen der er skyld i fejlen, før der er tale om en reklamation.
  • Når produktet har været i kontakt med et stof der opløser materialet.
  • Forkert vask eller behandling. Fx når produktet har været opvarmet for meget. Her gælder også tørretumbling. Vær opmærksom på din termostat ikke er gået i stykker. Det er altså ikke en reklamation hvis vasken sættes på 30° men fx vasker på 45° og produktet tager skade.
  • I kontakt med afblegningsprodukter herunder vaskemiddel. Det har blandt andet navne som optisk hvidt, natron og clorin. Vær opmærksom på at kontakt med citroner, eddike, natron og brintoverilte. Mange bruger dette til at få hvidt tøj helt hvidt, men det kan have en dyr pris. 
  • Der er som udgangspunkt ikke reklamationsret på knapper, pailetter, sten og lign. Er der tilbehør af denne art påsat, følger der ekstra dele med varen til egen påsætning.
  • Hvis du har udsat varen for en større fysisk belastning, end man kan forvente en sådan vare kan holde til. Her kan også være tale om slid og brug med omtanke.
  • Er der tale om en løs syning på en nyere vare kan dette ordnes selv, evt. mod en mindre dekort. Alm. overskudstråd er ikke reklamation og kan blot fjernes.
  • Får du sure tæer i dine sko er dette ikke en reklamation. Tips! Tag ikke dine nye sko på med sure sokker da det vil "smitte" de nye og brug aldrig de samme sko hver dag.