Reklamationer

Du har efter købelovens §83 en reklamationsret i 24 måneder på alle varer. Reklamationsretten betyder, at du som kunde kan klage over fabrikationsfejl og mangler ved produktet som er opstået 24 måneder efter du har modtaget varen.

Du skal reklamere øjeblikkeligt efter du har konstateret manglen, ellers frafalder reklamationsretten. Du skal altså reagere inden for det man kalder "rimelig tid" og du må ikke benytte varen efter at manglen er konstateret.

I returforsendelsen skal du vedlægge originalfakturaen. Den er afgørende for at vi i det hele taget kan godtgøre dig såfremt din reklamation har en produktionsfejl. 

Kostateres det at der er tale om fabrikationsfejl dækker vi returomkostninger i rimeligt omfang dog max. 45,00. Konstateres det at der ikke er tale om en fabrikationsfejl skal du selv betale for retur og evt. genfremsendelse omkostninger. Det er derfor en god idé at tage kontakt til kundeservice såfremt man mener at have en reklamation.

Mener du at have en reklamation, skal du skrive til kundeservice@chopin.dk

Dette skal afklares: 

  • Er der overhovedet noget galt med varen eller har fejlen nogen betydning.
  • Skyldes det, der er galt, en oprindelig fejl ved varen. Altså en fabrikationsfejl!
  • Lever varen op til den indgåede aftale.
  • Er du selv skyld I fejlens opståen ved forkert brug eller er varen bare almindeligt slidt!

Hvornår ved jeg det ikke er en reklamation?

  • Når fejlen skyldes din forkerte brug af varen, herunder forkert vask eller behandling! Hænger du fast i noget som forårsager en løbe fejl, hul, revne eller lign, er det derfor ikke en reklamation. Slid, både generelt og lokale områder. Obligatorisk er små huller lavet af bæltespænde, særligt i silke. Det skal altså være en fejl i produktionen der er skyld i fejlen, før der er tale om en reklamation. 
  • Der er som udgangspunkt ikke reklamationsret på knapper, pailetter, sten og lign. Er der tilbehør af denne art påsat, følger der ekstra dele med varen til egen påsætning.
  • Hvis du har udsat varen for en større fysisk belastning, end man kan forvente en sådan vare kan holde til. Her kan også være tale om slid og brug med omtanke. Tag eksempelvis ikke din silketop på hvis du skal flytte lejlighed o.s.v
  • Er der tale om en løs syning på en nyere vare kan dette ordnes selv, evt. mod en mindre dekort. Alm. overskudstråd er ikke reklamation og kan blot fjernes.
  • Nylonstrømper er der kun reklamationsret på hvis du modtager et par helt nye med hul eller lign og ikke efter brug. Gennemse derfor din nylonstrømper inden du tager dem i brug.